Kiedy warto przeprowadzić audyt IT?
Twoja firma opiera się na technologii? Na co dzień korzystasz z komputerów, serwerów i oprogramowania? Czy masz pewność, że Twój sprzęt jest sprawny oraz bezpieczny? Czekanie, aż pojawi się awaria systemu, atak hakerski czy spadek wydajności, jest jak wizyta u mechanika dopiero wtedy, kiedy silnik zaczyna dymić. Znacznie lepszym podejściem jest regularny przegląd. Czymś takim jest właśnie audyt IT. Kiedy warto go wykonać? Dowiedz się tego z naszego artykułu.
Spis treści:
- Czym jest audyt IT?
- Pierwszy sygnał: system działa wolniej lub pojawiają się błędy
- Drugi sygnał: planujesz dużą zmianę
- Trzeci sygnał: minęło sporo czasu od ostatniego audytu
- Czwarty sygnał: brak aktualnej dokumentacji technicznej
- Podsumowanie
Czym jest audyt IT?
Zanim przejdziemy do tego, kiedy wykonać audyt IT, zacznijmy od tego, czym on jest. Audyt to analiza całej Twojej infrastruktury informatycznej, która obejmuje serwery, komputery, a także bezpieczeństwo. Analizie podlegają nie tylko same systemy, ale także sposób, w jaki pracownicy z nich korzystają oraz to, jak wyglądają procesy przepływu informacji i czy posiadane narzędzia są optymalnie wykorzystywane.
W efekcie audyt IT dostarcza nie tylko listę kontrolną lub listę znalezionych problemów, ale przede wszystkim konkretny plan działania. Jego wdrożenie nie tylko pozwoli Ci usprawnić obecną infrastrukturę, ale również zadbać o swoje bezpieczeństwo IT.
Kiedy warto przeprowadzić audyt IT? Poniżej znajdziesz kilka sygnałów, które wskazują, że to dobry moment, aby rozważyć jego przeprowadzenie.
Pierwszy sygnał: system działa wolniej lub pojawiają się błędy
Pierwszym, najczęstszym sygnałem, który sprawia, że firmy decydują się na przeprowadzenie audytu IT, jest wolniejsze lub błędne działanie systemu. To jeden z najbardziej odczuwalnych objawów. Aplikacje, które kiedyś działały płynnie, teraz potrzebują więcej czasu na uruchomienie. Pracownicy skarżą się na przestoje, a w systemach pojawiają się "dziwne" błędy, których przyczyny trudno zdiagnozować.
Najczęściej powodem takiego stanu rzeczy jest korzystanie z przestarzałej technologii lub obciążonej infrastruktury. Niekiedy jednak przyczyną jest atak hakerski, który spowalnia działanie systemu i może powodować błędy.
Drugi sygnał: planujesz dużą zmianę
Twoja firma się rozwija. Planujesz wdrożyć nowy system CRM, platformę e-commerce lub zintegrować istniejące narzędzia, aby zautomatyzować procesy. To doskonały moment na przeprowadzenie audytu IT.
Kiedy potrzebujesz zintegrować dotychczasową technologię z nowymi rozwiązaniami, możesz napotkać liczne problemy. Audyt pozwala ocenić, czy obecne systemy są gotowe na takie zmiany. Identyfikuje potencjalne konflikty i ryzyka, zanim pochłoną one budżet i czas na etapie wdrożenia. W ten sposób możesz zaplanować dalsze kroki i działania.
Trzeci sygnał: minęło sporo czasu od ostatniego audytu
Raport "Barometr Cyberbezpieczeństwa" KPMG z 2024 roku wskazuje, że aż 83% firm w Polsce doświadczyło w ostatnim roku co najmniej jednej próby cyberataku. To aż 16 punktów procentowych więcej niż w poprzednim roku. To tylko pokazuje, jak ważne jest, żeby mieć aktualne zabezpieczenia, by uniknąć ewentualnego zagrożenia ze strony hakerów.
Jeśli od dawna nie weryfikowałeś stanu swoich zabezpieczeń, nie masz pewności co do polityki tworzenia kopii zapasowych czy procedur dostępu, audyt jest koniecznością. Pozwoli on wykryć luki w zabezpieczeniach, sprawdzić zgodność z przepisami i ocenić, czy Twoje dane są odpowiednio chronione.
Czwarty sygnał: brak aktualnej dokumentacji technicznej
Ostatni sygnał to taka sytuacja, kiedy już nikt w firmie nie wie, jak to wszystko działa. Jeśli dokumentacja techniczna jest nieaktualna lub w ogóle jej nie ma, a procedury istnieją samoistnie, to pojawia się duże ryzyko.
W takiej sytuacji każda próba modyfikacji czy naprawy staje się skomplikowaną operacją. Z kolei audyt IT pozwala na opisanie istniejącej infrastruktury. Dzięki temu wiesz, co dokładnie znajduje się w firmie, jakie są systemy oraz w jaki sposób są one ze sobą połączone.
Ponadto podczas audytu IT możesz sprawdzić, czy nie przepłacasz za licencje czy serwery. Z raportu dowiesz się bowiem, jakie zasoby są marnowane i w jaki sposób możesz je zoptymalizować.
Podsumowanie
Nie musisz czekać na pojawienie się problemu, aby zlecić wykonanie audytu IT. Zamiast tego warto potraktować go jako profilaktyczną praktykę, dzięki której zadbasz o swoje bezpieczeństwo oraz infrastrukturę. Takie badanie dostarczy Twojej firmie nie tylko diagnozę, ale również plan działania. W ten sposób możesz wesprzeć działanie Twojego biznesu.